Την Τρίτη, 09 Ιανουαρίου 2024, παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Βασίλη Κικίλια, και τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αρμόδιο για την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές και την κρατική αρωγή, κ. Χρήστο Τριαντόπουλο, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου με τίτλο «Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και λοιπές διατάξεις». Ειδικότερα, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μία σειρά διατάξεων που σχετίζεται με τη διαμόρφωση των συνθηκών για την επέκταση και αξιοποίηση της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι των φυσικών καταστροφών σε συμπόρευση με την κρατική αρωγή, μέσα από τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την Ιδιωτική Ασφάλιση έναντι Φυσικών Καταστροφών και την αντίστοιχη Εθνική Στρατηγική, αλλά και την υποχρεωτική ασφάλιση των μεγάλων επιχειρήσεων και των ιδιωτικών οχημάτων έναντι του κινδύνου για ζημιές από φυσικές καταστροφές.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από μέτρα ενδυνάμωσης του πλαισίου της κρατικής αρωγής, αλλά και στοχευμένα μέτρα, όπως, μεταξύ άλλων, η άυλη ψηφιακή κάρτα για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές, η ειδική ενίσχυση επιχειρήσεων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων με απώλειες, είτε με βραχυπρόθεσμο, είτε με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές, και η επταετής ρύθμιση επί των οφειλών του αγροτικού ρεύματος στις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023.
Ο Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αρμόδιος για την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές και την κρατική αρωγή, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος, σημείωσε πως «σήμερα παρουσιάστηκε το πρώτο μέρος μιας τριλογίας νομοθετικών πρωτοβουλιών στο πεδίο της αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές και της κρατικής αρωγής. Το πρώτο μέρος που αφορά την προώθηση παρεμβάσεων και διαδικασιών που θα διευκολύνουν την επέκταση της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι των φυσικών καταστροφών. Τα άλλα δύο μέτρα, τα οποία και δρομολογούνται, αφορούν, από τη μία πλευρά, την εξέλιξη του πλαισίου της στεγαστικής συνδρομής και την κάλυψη της οικοσκευής για τις περιπτώσεις ζημιών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια και, από την άλλη πλευρά, την εξέλιξη του πλαισίου της κρατικής αρωγής προς επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις που πλήττονται από φυσικές καταστροφές. Στόχος, μέσα από την εξέλιξη των δύο πλαισίων, είναι να ψηφιοποιηθούν οι διαδικασίες, να αντιμετωπιστεί και άλλο η γραφειοκρατία, να βελτιωθούν περαιτέρω οι χρόνοι στήριξης όσων δικαιούνται την αρωγή του κράτους, αλλά και η συμπόρευση της κρατικής αρωγής με την ιδιωτική ασφάλιση.
Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνει μια σειρά σημαντικών διατάξεων που σχετίζονται και με την υλοποίηση του σχεδίου στήριξης και αποκατάστασης. Ειδικότερα, περιλαμβάνεται η διάταξη για τη δημιουργία και υλοποίηση του Thessaly Pass, μία άυλη ψηφιακή κάρτα για την οικονομική ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας συγκεκριμένων περιοχών της Θεσσαλίας που επλήγησαν από τις επιπτώσεις των φυσικών καταστροφών, όπως το Πήλιο, η Λίμνη Πλαστήρα, το Περτούλι, τα παράλια της Λάρισας, τα χωριά του Ασπροποτάμου και αλλού. Επίσης, περιλαμβάνει τη διάταξη για τη διαμόρφωση ειδικών σχημάτων στήριξης επιχειρήσεων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων είτε με βραχυπρόθεσμες, είτε με μεσοπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις από τις φυσικές καταστροφές.
Και, βέβαια, περιλαμβάνεται και η διάταξη για την επταετή ρύθμιση για το αγροτικό ρεύμα στις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου. Μία επταετή ρύθμιση, που περιλαμβάνει διετή περίοδο χάριτος και μια πενταετή περίοδο άτοκης ρύθμισης, με το κόστος των τόκων να αναλαμβάνει το κράτος. Πρόκειται για ειδική ρύθμιση που έχει εγκαίρως ανακοινωθεί από τον αρμόδιο Υπουργό, ενώ εγκαίρως έχει ενημερωθεί και ο πάροχος αρμοδίως. Σε αυτό το διάστημα ο πάροχος, η ΔΕΗ, όπως έχω σημειώσει ξανά, προσάρμοσε την πολιτική της στη Θεσσαλία, η οποία και αφορά περισσότερους από 17.000 ενεργούς αγρότες. Ωστόσο, μετά από επικοινωνία που είχαμε προέκυψε πως για τεχνικούς και συστημικούς λόγους παραμετροποίησης ένας μικρός αριθμός αγροτών – πελατών δεν είχαν ενταχθεί στην περίμετρο εναρμόνισης με τη ρύθμιση που ανακοινώθηκε. Πρόκειται περίπου για το 2% των αγροτών – πελατών του παρόχου. Έτσι, αφού εντοπίστηκε το πρόβλημα, δρομολογήθηκε άμεσα η επανασύνδεση σε όλες τις περιπτώσεις που είχε δοθεί εντολή αποκοπής».
Επίσης, στο προτεινόμενο σχέδιο εμπεριέχονται και διατάξεις για τη στεγαστική συνδρομή, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, τη νέα πρόβλεψη για τη δυνατότητα συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έναντι της στεγαστικής συνδρομής, ώστε αντί για την κρατική αρωγή το κράτος να μπορεί να παρέχει – χωρίς περαιτέρω δημοσιονομική επιβάρυνση – συγκεκριμένους ιδιότυπους κατοικιών ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις παραμέτρους της πληγείσας οικίας. Στις διατάξεις του εν λόγω σχεδίου νόμου συγκαταλέγονται και ρυθμίσεις οργανωτικής, υπηρεσιακής και λειτουργικής φύσεως που έχουν ως στόχο την ενδυνάμωση της επιχειρησιακής ικανότητας των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί, εισάγοντας αρκετές καινοτομίες, όπως η θέση του Συντονιστή Αποκατάστασης και Ανασυγκρότησης σε ιδιαίτερες περιπτώσεις. Τέλος, περιλαμβάνονται και διατάξεις αναφορικά με τις διαδικασίες επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων πόρων ενισχύσεων προς πολίτες σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές κατά την προηγούμενη περίοδο, ώστε σταδιακά να αρχίσει η καταβολή των εν λόγω πόρων προς το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ ενδυναμώνεται και ο ρόλος του Ταμείου Κρατικής Αρωγής με τον εμπλουτισμό αρμοδιοτήτων όσον αφορά τη διαχείριση δωρεών και χορηγιών.